Een GoPro voor spectaculaire beelden

Michel

Onboard beelden doen het altijd goed bij de sponsors en fans. Bovendien kan je aan de hand van de beelden nog wel eens wat leren. Maar waar plaats je ze?

Verschillende locaties

Er zijn verschillende locaties op een rallyauto die ideaal zijn voor een GoPro-mount. In dit artikel bespreken we 5 potentiële montageplekken die de kwaliteit van je rallyvideo’s meteen verbeteren met minimale inzet.

De rolkooi

aan de rolkooi

Spot 1: Rolkooi. Met de speciale tube mount van GoPro kan je de camera net over de schouder van de bestuurder op een verticale, diagonale of pijp van de rolkooi plaatsen. Deze locatie biedt het beste zicht op in-car rally-actie, of het nu op de proef of verbindingsroute is. Naast het vooruitzicht van de klassementsproef en mogelijke auto’s voor je, kan een GoPro-camera op de kooi eenvoudig worden aangepast om het bovenlichaam, het dashboard met bijbehorende tellers vast te leggen, maar ook sponsorlogo’s. Kleine aanpassingen in camerahoek en resolutie hebben verschillende effecten. Rolkooien zijn stabiele platforms, zodat de video normaal gesproken trillingsvrij is. Zorg ervoor dat je de open achterkant van de GoPro-behuizing gebruikt als je autogeluiden wilt vastleggen.

De voorbumper

bumper camera

Spot 2: Voorbumper. Dit is de meest spectaculaire, maar ook één van de meest risicovolle locaties. Het monteren van je GoPro op de voorbumper heeft echter voordelen voor het maken van realistische en spannende opnames. De lage camerahoek geeft een geweldig gevoel van snelheid. Het baanoppervlak snelt onder de auto in de onderste helft van het beeldmateriaal, waardoor kijkers een groot gevoel van snelheid hebben. Het risico van de bumperbevestiging is natuurlijk dat je de camera bij een botsing verliest.

Het dak

Dak camera

Spot 3: Dak. De GoPro auto-montagekit bevat een sterke zuignap bevestiging die ideaal is voor het plaatsen van de camera op het dak van een auto. Helaas staan de reglementen een montage op deze manier niet toe. Maar een vaste montage wel. Deze kan ook in het dakluik geplaatst worden indien aanwezig. Het voordeel van een dakmontage is het onbelemmerd zicht in elke richting. Het geeft een “birdseye” perspectief van de acties vanuit een hoge hoek. Hierdoor kan de camera meer van de omgeving vastleggen, zoals de klassementsproef zelf en zelfs interessante dingen zoals bomen die voorbij vliegen, de starter en niet op de laatste plek het publiek. Een daksteun is perfect voor het weergeven van sponsorlogo’s op de motorkap, het dak of de achterklep. De zuignapsteun is stevig en komt zelden los. 

Plak onderop de GoPro een kleine sticker met je mobiele nummer. Vliegt de camera toch van de auto, dan kan de eerlijke vinder je contacteren.

Tip van RallyTalk

Op de equipe

Equipe

Spot 4: Inside Pointed to Driver. Deze optie biedt veel variatie in waar de camera is gemonteerd en waar je op scherp stelt. Op het dashboard direct voor de bestuurder zodat je direct zijn gezicht filmt. Zo zie je zijn ogen en reacties tijdens de rally. Dit maakt de video zeer realistisch en brengt het interessante menselijke element van rally rijden over. Door de camera op het dashboard naar het midden of de verste hoek te verplaatsen, wordt steeds meer van de bestuurderskant en wat er buiten de auto gebeurt vastgelegd. Wanneer je een juiste hoek zoekt en kiest voor de breedbeeld optie in je GoPro dan kan je rijder en navigator in één frame filmen.
En ook hier geldt: gebruik een deksel dat open is als je het geluid aan boord mee wilt nemen in je opnames.

Voetenwerk

voetenwerk in beeld

Spot 5: Kick panel. Zeker de fans en kijkers die niet zo bekend zijn met de sport, zullen verrast zijn van je voetenwerk. Een GoPro gemonteerdop het kick panel aan de linkerkant van de rijder geeft een goede weergave van het voetenwerk gedurende een rally. Deze beelden kan je als een extra kleiner frame monteren in de beelden gemaakt met de rolkooi- of bumper camera, mocht je over meerdere camera’s beschikken.

GoPro tips

Tot slot nog een aantal tips voor je checklist.

– zorg voor voldoende volgeladen accu’s
– test eerst de gebruikte camera posities
– zorg voor een zeer deugdelijke montage
– raadpleeg de reglementen
– gebruik altijd een stevige behuizing
– noteer “start camera” en “stop camera” in de pacenotes
– deel de mooiste beelden in de groep RallyTalk

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Next Post

Fiat 500 debuteert in het WRC

De nieuwe Fiat MR 500X R4, een auto gebouwd conform de nieuwste FIA-voorschriften met betrekking tot Kit R4, zal debuteren in het WRC 2020. Monte Carlo De Fiat zal al starten in de Monte Carlo Rally, de eerste wedstrijd van het World Rally Championship dat nu snel van start gaat. De […]
Fiat 500 WRC
Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com