Rallybanden, welke kies je?

Michel

Er zijn talloze bedrijven die banden voor straatauto’s maken, maar zeer weinig van deze bedrijven produceren echte rallybanden. Maar wat maakt rallybanden zo speciaal en hoe verschillen ze van de banden die je op je straatauto monteert?

Hoge kwaliteit

Hoewel er niet veel bedrijven zijn die rallybanden maken, degenen die dat wel doen, doen het goed. Elk bedrijf heeft zijn eigen, vaak herkenbare, loopvlak patronen en speciale samenstellingen die ze geschikt maken voor de mishandeling tijdens een rally. 

Zijwanden

Het enige kenmerk dat deze banden allemaal gemeen hebben, zijn de zijwanden: omdat de wegen zelden glad zijn en bezaaid zijn met gevaren voor het rubber, zoals rotsen die uit de weg steken, kuilen en andere ongeziene obstakels, moeten de banden extreem sterk zijn. Ze hebben allemaal hele dikke zijwanden, waardoor ze extreem stijf zijn en in staat zijn om de constante slag te maken die bij de rally hoort. 

Sommige bedrijven voegen zelfs ribben toe aan de buitenkant van de zijwanden, die daar worden geplaatst om obstakels zoals stenen te helpen afbuigen en lekke banden te voorkomen. Het toevoegen van extra materiaal heeft het nadeel dat dergelijke banden flink in gewicht toenemen.

Loopvlak

De andere functie die ze allemaal gemeen hebben, zijn grotere, chunkier loopvlakblokken (vergelijkbaar met een off-road vrachtwagenband). Hoewel ze allemaal een profiel hebben dat is gebouwd om de meeste grip te krijgen op een losse ondergrond, is dat waar de overeenkomsten eindigen. Elk bedrijf heeft zijn eigen verschillende loopvlakpatronen die ook helpen de tractie in verschillende omstandigheden te maximaliseren. 

Aan de binnenzijde van de banden bevinden zich een of twee rechte blokblokken, waardoor de bestuurder maximale grip heeft tijdens het accelereren en remmen. Terwijl je naar de buitenkant van de band gaat, is het loopvlakpatroon meer gebouwd om te draaien, waardoor de bestuurder de best mogelijke tractie in verschillende hoeken van bochten krijgt.

Compound

Het volgende belangrijke onderdeel van de band is de compound – net als straatbanden die verschillende compound hebben voor verschillende soorten omstandigheden en wegen, hebben rallybanden dat ook. De verbindingen variëren van zacht, medium, hard en alles daartussenin. Er zijn veel verschillende factoren die worden meegewogen bij de beslissing welk compound je het beste kunt gebruiken, waaronder temperatuur, de lengte van de klassementsproeven, het soort wegdek en weer. 

De keuze betekent altijd dat je iets zal moeten inleveren. Heb je een compound met meer grip, dan zal de band onverbiddelijk sneller slijten. Kies je voor een lagere slijtage dan heb je minder grip.

Belangrijk onderdeel

Je kunt nog zoveel aandacht besteden aan je motor, bak of andere zaken die je auto sneller maken, uiteindelijk moet zowel het accelererend- als het remmend vermogen worden overgebracht op de weg. En de banden onder je rallyauto zijn daarmee een essentieel onderdeel geworden.
Vaak maakt de juiste keuze van een goede band met het juiste compound precies het verschil uit tussen winnen of verliezen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Next Post

Geen zin in de licentieavond?

Ze staan weer op het programma van rallyrijdend en navigerend Nederland, de gewraakte licentieavonden van de KNAF. Er worden weer wat uren versleten. Maar het kan een stuk makkelijker. Medisch keuren Voor het aanvragen of verlengen van je licentie is het een vereiste om medisch gekeurd te worden. De medische […]
mijn KNAF
Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com