Gaat het té hard in het WRC?

Redactie

Het wereldkampioenschap rally’s werd al meteen in de eerste ronde opgeschrikt door een gigantisch ongeval. Nu er nog een heel seizoen voor de deur staat is het de vraag of het niet te hard gaat.

Op de grens

De fabrieksrijders rijden allemaal op de grens van het toelaatbare. Voorzien van een flink aantal hulpmiddelen, ontelbare verkenningen (op video), uitmuntend materiaal en een gigantische dosis lef, vliegen zij over de klassementsproeven.
De doorkomsten lijken onmenselijk en de zeer hoge snelheden laten geen enkel foutje toe zonder het af te straffen in enorme klappers.

Groep B

En het was juist die hoge snelheid dat de overkoepelende organisatie, de FIA in 1986 ertoe deed besluiten dat groep B monsterauto’s verboden moesten worden. Allemaal om verschrikkelijke ongevallen te voorkomen en de veiligheid van equipes en publiek hoog in het vaandel te houden.

Waar is de limiet

Ondanks de nieuwe ontwikkelingen met automatische differentiëlen, automatische hoogteregeling, verbeterde remmen en banden met een enorme hoeveelheid grip, is er toch ergens een limiet. En soms gaat een rijder over die limiet en worden auto’s volledig afgeschreven. Een beetje mis gaat het zelden, meestal is het goed mis.

Als een rallyauto met meer dan 180 kilometer per uur van de weg vliegt, dan is het absoluut onvoorspelbaar waar het voertuig tot stilstand gaat komen. Dus ook niet waar massa’s publiek netjes achter het lint staan.

Zelfdestructie

Het gaat op dit moment zo hard in het WRC dat het er op lijkt dat de top van de rallysport bezig is met zelfdestructie en het is te hopen dat het allemaal goed gaat en er maatregelen komen voor zich ongevallen voordoen die we liever niet te horen krijgen, want dat zal verregaande gevolgen kennen voor de sport in het algemeen.
Maar helaas lijkt de geschiedenis zich te herhalen…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Next Post

Sordo van start in Mexico

Na Sébastien Loeb in Monte Carlo en Craig Breen in Rally Zweden, heeft Hyundai zijn derde coureur, Dani Sordo, aangekondigd voor Rally Mexico 2020. Tanak en Neuville Het Spaanse duo Dani Sordo en Carlos Del Barrio zullen daarom de gebruikelijke bemanning Tanak en Neuville vergezellen. De Spaanse piloot was vorig […]
Sordo
Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com