Service tijdens een rally

Michel

Service is cruciaal tijdens een rally. Sterker nog, de service maakt het verschil tussen winnen, verliezen of in het ergste geval opgave. Zonder service is het letterlijk onmogelijk een rally te rijden.

Wat is rally service?

Eigenlijk kan je de service van een rally een beetje vergelijken met een pitstop tijdens een circuitrace. Maar er zijn toch wel duidelijke verschillen tussen deze twee. Natuurlijk werken er misschien een paar mensen aan een rallyauto (een serviceteam genoemd), maar daar houden de overeenkomsten op. Service op een rally heeft altijd een vast ingestelde tijd waarbinnen werkzaamheden zijn toegestaan en kan van plaats naar plaats worden verplaatst.

Wat gebeurt er op de service?

Natuurlijk worden de auto’s goed verzorgd. Inspecties, aanpassingen en reparaties worden ook uitgevoerd. Het kunnen kleine werkzaamheden zijn, zoals het controleren of bouten vastzitten of ramen reinigen. Maar ook grote klussen worden soms op de service uitgevoerd zoals het vervangen van een versnellingsbak, een turbo of het repareren van schade door ongevallen. In sommige gevallen gebeurt het tanken ook op de rallyservice. Bestuurders en navigators hebben ook de mogelijkheid om een ​​hapje te eten en op te laden tussen de etappes.

Vaste tijd

Al voordat een rally begint, weet iedereen de tijden voor elke service. Elke rally heeft een schema en omvat de servicetijden voor elke auto. Het serviceteam weet daardoor precies van te voren wanneer de rallyauto aankomt op de service. Op die manier kunnen de teamleden alles al klaar zetten. Tevens is er communicatie tussen het serviceteam en de equipe zodat het serviceteam is voorbereid op extra te verwachten werkzaamheden.

Vroeg

Als alle werkzaamheden vroegtijdig zijn voltooid, moet de auto nog in de service blijven tot het exacte tijdstip waarop er vertrokken mag worden. Te vroeg de service verlaten levert een tijdstraf op.

Laat

Wat gebeurt er als een reparatie langer duurt dan de toegewezen tijd? Er is een regel opgenomen in het reglement van de rally die een bepaalde tijdsoverschrijding toestaat. Deze overschrijding heeft ook een afgesproken limiet en als die overschreden wordt dan volgt er een uitsluiting van de auto uit de rally. Deze tijdslimiet kan variëren, afhankelijk van het evenement.

Verhuizen binnen de rally

In de vroegere dagen van de rally ontmoetten de serviceteams hun auto’s na bijna elke klassementsproef. Deze serviceteams werden chase teams genoemd. Grote teams gebruikten meerdere chase teams en de kleinere deden het met één chase team, dat flink gas moest geven om bijtijds aan de finish van de volgende klassementsproef paraat te staan. Smalle wegen, snel rijdende bemanningen en strikte tijdslimieten waren een gevaarlijke mix en er gebeurden ongelukken.

Centralisatie

Om de veiligheid te verbeteren en de kosten te verlagen, werden centrale servicegebieden gerealiseerd. Deze gebieden werden bekend als serviceparken. Er kan meer dan één servicepark in een rally zijn. Hopelijk biedt het schema voldoende tijd voor bemanningen om veilig van de ene plaats naar de andere te komen.

Wat kan een serviceteam doen?

Wat een serviceteam tijdens een rallyservice kan aanpakken, hangt af van het team. Reserveonderdelen, vaardigheden en aantal teampersoneel zijn allemaal factoren. Sommige prestaties zijn echt historisch zoals het bijna volledig rebuilden van een rallyauto met flinke schade.

Je kunt er maar twee hebben!

Bij sommige evenementen worden bepaalde vervangingen van onderdelen gecontroleerd. Op evenementen van het Wereldkampioenschap Rally mogen de teams bijvoorbeeld slechts één reserve versnellingsbak en één reserve turbo hebben. De regels zijn ingevoerd om de kosten te beperken, vooral bij de grotere evenementen. In bijna alle rally’s moet de auto tijdens het evenement dezelfde motor behouden.

Wie en hoeveel?

In sommige landen is het aantal leden van een serviceteam beperkt. In West-Australië kan een team bijvoorbeeld uit maximaal acht personen bestaan. Voor veel privé-rijders is dit geen probleem, aangezien hun bemanning bestaat uit vrienden en familie. Sommige equipes zien helemaal af van de bemanning en kiezen ervoor de auto zelf te onderhouden. 

Gereedschap

De meeste teams hebben geen volledige werkplaats in een vrachtwagen die ze naar rally’s meenemen. Meestal is het een busje van de zaak dat is volgeladen met gereedschappen en reserveonderdelen. Een garagekrik en stevige assteunen staan ​​bovenaan de lijst. Een gereedschapskist met de benodigdheden inclusief elektrisch gereedschap is een andere must have. Een draadloze slagmoersleutel maakt het verwisselen van banden en vastzittende bouten of moeren ook veel sneller en eenvoudiger. 

Uitbesteden

Steeds vaker zien we bedrijven die zich specialiseren in het aanbieden van service en catering. Ze doen dit dan tegen betaling voor derden. Handig voor equipes die niet beschikken over aggregaten, compressors, tenten en een uitgebreide catering.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Next Post

Rallyrijden voor een prikkie

De Peugeot 206 Cup is de grootste cup van Nederland. Van geen enkel merk verschijnen er zoveel auto’s aan de start van een rally in Nederland. En jij kunt ook deelnemen. En dat kost je minder dan je zou denken. WDM Motorsport WDM Motorsport prepareert, doet onderhoud en service van […]
206 cup auto
Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com